Eerste stageweek.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadja Denninghoff Stelling - WaarBenJij.nu Eerste stageweek.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadja Denninghoff Stelling - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nadja

26 April 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar IS ze weer, jaja. We hebben hier niet te klagen over de service die de Lodge aan ons geeft. Erg prettig wel :)

Het was echt superfijn om alle berichten te lezen van de family en friends!! Keep up the good work! Haha!! Waar ik me nu al op betrap is dat ik veel in het Engels denk. Het is inmiddels ook echt de normaalste zaak van de wereld om op school, in een bar, op straat, in de auto en zelfs in ons appartement Engels met elkaar te praten. Een bijzondere gewaarwording, ;)

Laat ik vertellen over de afgelopen stageweek. Een bijzondere week! Maandagochtend stonden wel vol goede moed voor de Lodge te wachten op Pat. Hij zou ons deze dag introduceren op de school en ons de weg wijzen. Wat we eigenlijk niet van Pat verwachtten, maar wel gebeurde was dat hij te laat was! haha! Stiekem houd ik er constant al rekening mee omdat hetzelfde principe in Gran Canaria gold; afspraken moet je niet op een half uurtje zien... Pat kwam inderdaad niet om 7.15u, maar 7.45u aan. Zijn mooie luxe auto 'just died', dus nu kreeg hij dit zogenaamde oude barrel mee. (Je moet ONZE auto eens zien, da's pas een BARREL).
Toen we aankwamen werden we zeer vriendelijk ontvangen door een Mr. Mac (hihi) Hij begeleidde ons meteen naar binnen waar we plaats mochten nemen in een gigantisch grote (gym)zaal met podium. Wat we daar zagen, was echt heel maf. De zaal was vol met 700 a 800 kinderen. Aan de linker kant alle meisjes netjes zittend op de grond in rijen, aan de rechterkant de jongens op dezelfde wijze. Zij werden gescheiden door een rij stoelen waar waarschijnlijk de oudsten op zaten. Ms. Every, de directrice hield een strenge en plechtige toespraak waar je u tegen zegt. De kinderen werden bijna als een soort monsters afgebeeld en er werden tig keer regels herhaald. Achteraf bleek dit om een voorval te gaan met beschadigde auto's van leraren. Er stonden ook twee kleine kinderen in een hoek op het podium met de rug naar alle kinderen toe. Zij hadden schijnbaar iets uitgespookt. Af en toe snauwde Ms Every die kinderen wat toe. Marlieke en ik hielden met moeite ons mond dicht, hij viel bijna open zeg maar ;)...

Na de toespraak werden we als of we koninklijk bezoek ware naar de kamer van het schoolhoofd geleid. Uiteraard vóór de kinderen, want wij staan bóven hen... Na een kort gesprekje met deze mevrouw hebben we besloten te beginnen in Grade R (de PrePrimary). Dit zijn de jongsten van een jaar of 7. Eigenlijk een soort kleuterklas, maar dan met oudere kids. Marlieke en ik werden in een gescheiden klas gezet. Het is me zeer goed bevallen. Ik had veel meer shocks verwacht...! Tasha is een hele lieve juf. Ze is een jaar of 50 en geeft zeker in vergelijking met andere leerkrachten heel liefdevol les. Anderen schreeuwen veel en begrijpen echt helemaal NIETS van kinderen. Ze zien kinderen als een stel wilde, loslopende projectielen. Wat ze inderdaad worden als er geen structuur en liefde is. Maargoed. Tasha is top. Ze heeft alleen weinig verstand van het vernieuwende onderwijs, maar ze staat er erg voor open! Ik heb een paar leuke bewegingspelletjes gedaan met de klas deze week. Alleen omdat veel kinderen heel slecht Engels kunnen verstaan en praten, moet je alles veel herhalen en op de meest simpele manier brengen. Wat echt een kunst blijkt te zijn. Na wat oefenen begrijpen ze Schipper mag ik overvaren (Captain can i cross the water) en vinden ze het geweldig als ik met ze naar buiten ga om te sporten! :D

Ook heb ik een dag alle materialen bekeken. Papier en pennen etc hebben ze wel. Dit moeten de ouders aan het begin van het jaar meegeven aan de kinderen. Zo heeft de leerkracht dus 30 pakken kopieerpapier, en even zoveel pakken gekleurd papier, etc etc.
Ik heb gemerkt dat ze hier meer behoefte hebben aan waardevolle lessen, overkoepelende lessen waarin dus verschillende vakken zijn opgenomen. Marlieke en ik hebben gisteren besloten een uitgebreid lessenpakket voor hier te maken waarmee ze in ieder geval elke maand een ochtend kunnen vullen in een thema met verschillende vakgebieden rond een thema. Een flinke uitdaging, maar iets wat de leraren echt graag zouden willen, maar nog niet goed begrijpen. Ook wat bewegingspellen en sportspelletjes betreft hebben ze weinig kaas gegeten. Ik zal voor hen een box maken met leuke activiteiten die ze kunnen uitvoeren zonder al te veel materialen in huis te hebben. Ze moeten het gewoon een keer gezien hebben (net als de spellen die ik al gedaan heb), dan worden ze enthousiast en zullen ze het zelf ook uitproberen! Ze vinden het een geweldig idee!! Aan de slag dus.

We gaan de komende tijd de verschillende Grades langs (1 tm 7) Hierin kunnen we onderzoek doen naar de ontwikkelingen en de stappen die ze moeten maken om het allemaal bij te houden. Ze hebben hier namelijk wel hun doelen, maar je ziet niet echt een vloeiende lijn door de jaren heen volgens mij. Alle tijd in ieder geval! Ik denk dat hier heel veel verassingen in voor zullen komen. Mag ook wel een keer :)

Social life:
Marlieke zat gisteren echt in een flinke dip. Ze moest veel huilen en zag er allemaal het nut niet meer zo van in. Best pittig om te slikken. Ik begrijp haar wel, maar voel niet hetzelfde. Ze is er met de verkeerde verwachtingen ingestapt: dacht meer aan haar vakantie in Zimbabwe. Van te voren wist ik dat dit niet zo shocking zou zijn als Benin bijvoorbeeld, maar zij had er eigenlijk niet zoveel rekening mee gehouden. Dit heeft voor een flinke klap in het gezicht gezorgd bij haar, waardoor ze even in de put zat. Als lief vriendinnetje heb ik haar een uur lang positieve energie ingestraald en verteld dat we leuke dingen en uitdagingen zelf moeten creeëren, dat ze niet zomaar aan komen waaien. Dat we moeten contacten met anderen zodat we wat te doen hebben na stage. Zeker omdat het hier zo gevaarlijk kan zijn... Beiden hebben we daarna 3,5 uur geslapen (Nadja heeft migraine olé, olé ;) ) Ze voelt zich nu in ieder geval stukken beter en vandaag hebben we weer als vanouds als vriendinnetjes wat gedronken in het zonnetje!! Yess!!! Ik nam een Afrikaans droog wit wijnte (LEKKERR) en werd meteen al giegelig in het zonnetje. We zijn nog kort langs de zee wezen wandelen wat ook supergezellig was. Vanavond wordt Desperate Housewives Night ;) OE OE OE!

Ook doen we leuke dingen met jongelui van hier. Laatst zijn we met Liana (meisje dat op de Lodge woont) en haar vriendin wezen poolen en ijs eten iets verderop. Ook zijn we pas wezen eten bij Pat thuis. Het was onwijs gezellig, iets dat we vaker willen doen. Zijn zoon en dochter willen ons ook overal mee naar toe nemen! Yes man! Met hen ben ik gisteren ook wat wezen drinken in een populaire bar aan het water. Echt over vanalles met hen gekletst, super!
Dit weekend gaan we met dat gezin naar hun Beachhouse. Ze hebben een Billabong outlet daar (!!)
Voor 5 euro heb je een vette bikini: Dat worden er wel 10 ben ik bang!! Hahaha!!
En Dinsdag gaan we wat drinken met Tasha (de juf) Wij kunnen het ook echt goed met elkaar vinden.

Eigenlijk kan ik niet echt spreken van heimwee.. Tuurlijk mis je je vertrouwde omgeving, maar ik ben zo blij dat ik dit doe! Echt! Tuurlijk zijn dingen eng. Vandaag wilden we naar een Rotsenstrand, maar we kwamen ergens uit waar we ons totaal niet veilig voelden. Hard bidden, omgedraaid en weg gereden ;) Zo doe je dat hier.

Oh nog iets nieuws: mijn NL'se nr is weer niet in gebruik :( Volgens mij ben ik er in mijn slaap op gaan stampen met hakken ofzo... :S Niet dat ik niet mee heb, maar wat anders kan het zijn. Er wordt aan een nieuwe gewerkt: zelfde nr ook! Haha, tis ook wat...

Nog even wat speciale aandacht weer ;)

Omaatje en Omi-tje, ik denk echt ook aan jullie hoor! Aan alle tips en lieve woorden. Die vergeet je niet zomaar :)

Gauth, lief dat je smst, doet me goed. Kan alleen nog steeds niet begrijpen dat jullie me missen daar.. haha! Binnenkort ben ik er weer, en had je me liever hier gehad ;)

Vriendinnetjes!!! Ladies, u make me SMILE!! Elke keer als ik ze opnieuw lees komt er zo'n grijns :D

Familietoeten: jullie zijn in mijn gedachten, en Nath: wat GAAF van die Bandcompetion! YOU ROCK!

Nou schattepatten, dat was het weer voor nu, oogjes dicht, en snaveltjes toe. A bog hug van Pukkie to you ;)

• 26 April 2007 - 18:54

Wilco:

He meis,

mooi dat je lekker je ding kunt doen daar! Ik lees de Nadja die ik ken vanuit Nederland terug...je wilt weer iedereen uit de brand helpen:D goed zo!

Hou je er wel rekening mee dat je niet alles kunt oplossen? Gewoon doen wat je kunt en daar genoegdoening uit halen hè!

maar goed, belangrijkste is dat je daar bent en helpt, en dat je een fantastische ervaring opdoet!

zoals ik iedere keer zeg... Geniet er nog even van!

x Wilco

• 26 April 2007 - 19:31

Lon:

Hai lieverd,
    Daar was wéér een verhaaltje! Prima hoor, leuk leesvoer is het.
    Enne, about the bikini's: ik heb er zelf ook een stuk of 15, soort van verslaving. T is maar goed dat ik daar niet ben hahahaha. Maar schaam je vooral niet om er een aantal in te slaan ;)
    Lief dat je Marlieke probeert op t beuren. Ik heb wat tips voor dr,
    om heimwee te verminderen:

* Uit je gevoelens. Het is van belang dat de omgeving weet wat er aan de hand is. bovendien zorgt het opkroppen van gevoelens ervoor dat heimwee erger wordt. Je gevoelens hoeven niet persé gedeeld te worden met anderen. Ook het schrijven erover (bijvoorbeeld in een dagboek) kan helpen.
    * Accepteer heimwee. Heimwee wordt vaak gezien als teken van zwakte en mislukking. Door schaamte worden heimweegevoelens vaak verborgen gehouden. Het is uitermate belangrijk om meer acceptatie te creëren voor deze gevoelens.
    * Ontdek de nieuwe omgeving. De interesse voor de nieuwe omgeving moet liefst al vóór vertrek gestimuleerd worden. Bijvoorbeeld door de nieuwe omgeving al eens te bezoeken.
    * Laat iedereen meebeslissen over vertrek. Heimwee is er om berucht toe te slaan als mensen onvrijwillig hun huis moeten verlaten. Geef iedereen zo mogelijk een stem in het beslissen over het vertrek.
    * Wees actief. Wees actief in de nieuwe omgeving. Probeer voorbereid te zijn op passieve momenten waarop heimwee zal toeslaan. Het helpt om vooral rondom deze momenten iets te hebben dat je herinnert aan thuis.
    * Neem zoveel mogelijk vertrouwde spullen van thuis mee.
    * Zoek steun voor problemen in de nieuwe omgeving. Heimweelijders hebben grote behoefte aan sociale steun, maar weten vaak niet hoe ze die van anderen kunnen krijgen. Het aanleren van sociale vaardigheden en het trainen van assertief gedrag is daarom belangrijk.
    * Zoek de juiste oplossing voor de juiste oorzaak. Het is belangrijk om na te gaan wat de oorzaak is van heimwee. Verschillende oorzaken vragen om andere oplossingen.
    * Leef zoals thuis. Probeer zoveel mogelijk routines van thuis aan te houden.
    * Bel naar huis, maar niet te vaak. In de meeste gevallen helpt contact met het thuisfront, als het contact niet te lang duurt.

Misschien heeft ze er wat aan? Gelukkig ben jij er voor de sociale contacten haha.
    Wat fijn dat je het goed kan vinden met de lerares. Dat scheelt echt een hoop denk ik! Even wat drinken enzo, leuk hoor. Des te beter je kan samen werken omdat je elkmaar leert kennen.
    Mis je Leendert al? Komt ie nog jouw kant op of moet hij wachten tot de dag waarop jij de Nederlandse bodem weer raakt?
    Ik mis Stijn al haha, hij is net een half uurtje weg, morgen bezoekt hij een enkelspcialist in Duitsland, dus het is nog spannend ook!
    Nou tot klets maar weer, en anders lees ik vanzelf wel weer een leuk verhaaltje. Doe Marlieke de groetjes en zeg maar dat dr niet zoveel te beleven is hiero hoor, alles rustig. Ze moet maar denken wat ze zou doen als ze hier was, vermoedelijk is het dan gewoon hetzelfde regelmatige leventje waar ze misschien juist even van wilde ontsnappen en wat uitdaging zocht..Geniet van de tijd daar, het is maar kort en je leeft zo lang, deze tijd is niks vergeleken bij een mensenleven. Kom op meid!

Nou Naddie ;)

Have fun dikke zoen Lon XxxX

• 27 April 2007 - 09:48

Mirt:

Hey lieve Naddepetat!!
    Mooie verhalen schrijf je zeg:) Het klinkt allemaal goed en je merkt nu wel echt dat je echt wel nuttig bent in zo'n land he...en vooral voor de klas(Y)!! echt goed dat jullie dit doen met die kids!! Probeer ook heerlijk te genieten (doe jij ook;), maar Marliek ook ff!! HET IS GEWOON ZOOOO GAAAAAAAAF!!!!!! en onthoudt dit maak je niet snel meer mee!

TOt in juni!!;)
    Kus Mirtepirt

• 27 April 2007 - 10:05

Nienke:

Heey lieve pukkeschat!
    Meid, wat ben ik trots op JOU!!!
    Wat een geweldig stoer en krachtig verhaal schrijf je man!! Het klinkt echt super en het lijkt ook alsof je absoluut op je plek zit.
    Niet verwacht dat je er zo goed mee om kon gaan en zo goed lekker kon genieten en je niet druk zou maken om alles hier in dit koude kikkerlandje.
    Vooral zo doorgaan lieverd, supergoed van jou!!
    Geniet en sleep Marliek lekker mee, die is volgende week vast weer helemaal de oude, even wennen natuurlijk allemaal..
    Meid, je bent supergoed bezig en ga vooral precies door op de manier waar je nu mee bezig bent, ik vind je supersterk.
    Heel dikke knuf en ik denk aan jou!!
    xxxxxxx nien

• 27 April 2007 - 13:21

Geraldine:

heyhey hey

wat schrijf je weer lekker uitgebreid..,-) haha. Hartstikke leuk hoor, blijven doen, zo krijgen wij hier in holland ook een goed beeld. Wel foto's maken he \, van die mooie kindjes...ben der altijd helemaal verliefd op!

jammer dat marlieke der ff zo voelde, en goed dat jij er voor haar was. Geef der maar een dikke knuf!
    Ik heb net heerlijk in de zon gelegen. Het is hier ook dik 25 graden...bikinitijd(kun je der niete en paar voor mij meenemen...,-))

Nou, ik blijf je volgen en nog steeds super bedankt voor je boek. We accepteren nu elkaars behoeftes veel meer en laten elkaar op dat gebied meer los. Heerlijk gevoel!!!Thanx!

kussie van mij!

• 27 April 2007 - 22:04

Andy En Lily:

Hallo lieverd,

Ik ben zo trots op je dat je dit allemaal durft en doet. Je positieve uitsraling is geweldig en hoe dapper en moedig je bent.

Dikke kus van tanteje Lil en Andy
    XXXXX

• 28 April 2007 - 18:18

Nelly En Martha:

Martha was ook erg nieuwsgierig naar je verhalen dus die weet nu ook je site en gaat ook regelmatig lezen.
    Groet en dikke knuffel nelly

• 28 April 2007 - 22:32

Lianne:

He lieverd!! Leuk verhaaltje getypt weer !! alles wat ik hier wil zeggen heb ik je al gezegt :)..doe er wat mee laiverd ;)..heb ik wel vertrouwen ;) !!
    Succes deze week !! En voer die planning van je maar door, ik vond hem goed ;)!
    Liefs(L)

• 28 April 2007 - 22:33

Lianne:

oja...

WIJ WILLEN FOTO'S !!!!!!!!!!!!!

:Ddoeiiiiiiii

• 03 Mei 2007 - 10:34

Nath, Suus En Rowan:

hee zus! ik mis je echt wel hoor.. fijn dat je het naar je zin heb in afrika.. ik ga maandag naar barcalona he! ik heb er echt reuze zin in.. nou lieve schat.. ik hou van je !! dikke kus Nath.

hee Nadja! ik hoop dat je het naar je zin hebt in Afrika! niet te bruin worden hè?;-) liefs, suus

Hee Nadja, alles goed. Je kleine lieve zusje mist je wel hoor!! Maar nog veel plezier daar, en tot over een paar maanden. Groetjes rowan

• 03 Mei 2007 - 17:58

Omi:

dag lieve squirrel
    Via mama volg ik je aktiviteiten met je vriendin. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het is hier prachtig zomerweer, alleen voor de boeren en tuinders, natuurgebieden niet jofel. Mama heeft een groot zwembad in de tuin, maar dat weegt niet op tegen jullie mooie strand.
    Let op je velletje!
    Dikke knuffel......Omi

• 03 Mei 2007 - 18:10

Mama:

hai poes,
    Jemig, wat een bijnamen heb jij allemaal.....Nog een tip van omi; genoeg drinken, een oogbadje met speciaal oogwater of lauwe thee en zetpillen, briefje met de naam er op ligt beneden, zal het zo wel opzoeken.
    Wat je barrel betreft....alstie maar rijdt en je van A naar B komt. Gordijnen hangen, je mannetje wordt goed verzorgd en ik begin al aardig bruin te worden.
    Ik zal ook dit verhaal helemaal uitprinten voor omi, vindt ze leuk, oja die dingen heten stemitil, moet je maar bij de apotheek vragen, ga als Nathalie weg is een weekje naar tante Lily, beetje werkvakantie.
    Nou toedels en een dikke knuf ...mama

• 05 Mei 2007 - 15:13

Omi:

Dag lieve squirrel,
    Wat boeiend wat je allemaal doet. Wie weet blijven je aangereikte verbeteringen, suggesties hangen en passen ze het toe.
    Je houding stelt me gerust dat je niet in 7 sloten tegelijk wandelt;ondanks de slecht leesbare tekst soms en het wegvallen van de laatste woorden van iedere regel....Do you get the picture of your activities...lots of love Omi
    Jack gaat 11 of 12 mei terug, mama's tuin wordt echt mooi met vrolijke kleuren en bloemen.
    Psalm 33:13 en 14

• 05 Mei 2007 - 15:14

Mama:

korte toelichting van mij.... ik print alles uit voor omi, maar er staat iets niet goed ingesteld
    kus

• 05 Mei 2007 - 15:21

Pa:

Lieve Nadja, beste marlieke
    leuk om al jullie ervaringen te lezen. Up's en down's,...that's life.Maar ik zeg altijd maar weer:"Een dag niet genoten is een dag niet geleefd"
    Ik zou best wel een weekje bij jullie om de hoek willen kijken, so enjoy me with your stories (op de pc)
    Wij ( vooral mama)houden echt wel een oogje op Leendert, dus wees gerust.
    Onze tuin is net een vakantie paradijs, maar dat zul je wel zien als je terugkomt.
    Kun je al een paar typische woorden gebruiken in je nieuwe taal? Ik ben benieuwd, nou toi toi en het allerbeste wens ik jullie.

• 14 Mei 2007 - 13:26

Nathalie..:

hee nad, ik mis je echt wel!! ik zit nu op school en ik verveel me zo ontzettend.. ik zit dus maar ff stiekem een berichtje naar jouw te sturen.. ja hallo.. dat mag toch zeker wel..woeps toen stond er een docent achter me.. en woeps hij staat nog steeds achter me.. boeiend van mij mag hij meekijken hoor!:) ik moet vanavond ook naar school.. voor een of andere presentatie van barcalona..:D rowan gaat ook mee.!! nouja mn docent zit nu zo te zeiken dat ik maar af moet sluiten.. woeps nu wordttie wel heel boos.. ik hou van je kusjes Nathalie