Ek is nie dronk nie, JY es dronk! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadja Denninghoff Stelling - WaarBenJij.nu Ek is nie dronk nie, JY es dronk! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nadja Denninghoff Stelling - WaarBenJij.nu

Ek is nie dronk nie, JY es dronk!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nadja

23 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ha, schattepetatten!!!
Hoe is het leven? Nou hier he-le-maal te gek!! Woehoeeew!! Oh wat is het hier goed. Tuurlijk af en toe doodmoe en down, maar opkrabbelen en verder genieten. Hier komt weer een lekker lang verhaal...

Het is al een tijdje geleden, maar een week of 2 geleden zijn Marliek en ik naar Sea View geweest. Daar is een lionpark. Het is niet dat ze daar vrij in de natuur rond lopen, maar meer hele grote tuinen.
Zo is er een vrij grote plek voor een groep leeuwen, en tijgers hebben ook hun eigen plek. Met de jongste leeuwtjes kun je 'spelen'. Al zat dat er voor ons niet helemaal in: het werd aaien.
WOOOOWW, haha! Daar komen nog foto's van. Leeuwen van 6 maanden oud, die op een warme dag zich tegen betaling ;) laten aaien. Een geweldige ervaring echt!! Wie kan er nou zeggen dat 'ie leeuwen heeft geaaid: IKKEH!!
Kijk op mlieke.waarbenjij.nu voor foto's voor nu!!! Leuk man!!

Rugby is hier helemaal het 'je' van 'het' zeg maar. Ghehe! Wij begrepen alleen echt helemaal niets van, behalve dat mensen hard op en tegen elkaar springen wat naast hilarische beelden ook een hoop pijn moet opleveren... Francois, de blonde jongen op een van de foto's, heeft ons tijdens een rugbymatch bij de Universiteit de regels proberen uit te leggen. We kregen het aardig door. Wat ook van groot belang was, omdat de dag erna DE wedstrijd van Zuid Afrika op tv was: De Sharks tegen de Blue Bulls. Wij waren voor de Sharks, die op het laatste moment verloren..:( Echt niet leuk, wie doet nou zo?!

Op school gaat het ook prima. Elke week doe ik dus een andere grade voor 3 dagen. Maar ik heb besloten deze naar 2 dagen in de week te schuiven. Het is interessant, maar het draagt niet veel meer bij aan wat ik wil doen voor de school. En dat is het lessenpakket maken. Ze werken hier dus met thema's, een stuk of 15. Voor alle thema's maak ik 10 lessen, geintegreerde lessen en adaptief. Veel werk. Morgen ga ik dan ook op de laptop van Leendert de hele dag lessen uittypen ;) YESSS... Haha. Intussen geef ik ook geregeld gymlessen waarvan de kids helemaal blij worden. Want sinds wanneer mag je legaal stoeien? Sinds Puk er is :D

Ik ben een beetje achter verhalen van kinderen gekomen. Vreselijke verhalen waardoor je kinderen zoveel beter gaat begrijpen!! Er was een meisje in grade 3 die haar broer is verloren in grade 1. Voor die tijd was ze de vrolijkheid zelve, nadat hij verdronken was en na 2 maanden pas opgedoken (onherkenbaar bijna!) zegt ze nauwelijks meer iets. Een meisje uit mijn klas is vorige week haar vader verloren in een auto ongeluk. Het dringt nog niet helemaal tot haar door geloof ik, ze is jong. Maar ik heb haar in het meest simpele Engels dat ik kon bedenken verteld dat als ze een keer moest huilen omdat ze zich verdrietig voelt, ze altijd naar me toe kan komen. Ze wist precies wat ik bedoelde en gaf me een superdikke knuffel. Zo zijn er nog zoveel meer verhalen, afgrijzelijke verhalen waar je down van wordt.

Marliek en ik shoppen graag. Ook hier. We hebben al aardig wat leuke item's geshopt. Haha! Ja wie dacht nou meerdere keren er leuk uit te willen zien in Afrika?! Je hebt hier 2 leuke winkelcentrums: GreenAcres en Walmerpark. Daar zijn we eigenlijk elke week voor een reden wel te vinden. Gewoon, om wat te drinken of een paar oorbellen te kopen bijvoorbeeld ;)

Maar dat is niet het enige wat we doen! ;) Wij squashen ook. Haha!! Puk leert inmiddels tennisesen, maar als er tijd over is gaat ze door naar de squashzaal op de Uni. Vet leuk, lekker meppen! (Goh, zouden de leerkrachten hier eens moeten proberen ipv het op kids af te reageren..!!)
Met de jongens van hier doen we veel leuke dingen. Van de week waren we naar een feestje van iemand die 21 was geworden. Het was een simpele braai, maar kenmerkend van zo'n feestje is dat de jarige een veel te sterk mixje van alcohol achterover moet tikken. Hij begon een beetje te lallen, en zei tegen mij: EK IS NIE DRONK NIE, JY ES DRONK. Ik vertaal ;) Ik ben niet dronken, jij bent het.

Echt super leuk die taal. Ik wil het leren. En Xhosa ook!!

Als we niet bezig zijn met shoppen of sporten of feesten, hebben we het wel druk met de auto en neer brengen naar de verhuurder. Dan weer de accu, dan weer een V-snaar, dan weer een auto als een zeef.. whaaa!! hahahah!! Maar we hebben hem inmiddels terug. Het zijn een stel sjappies, maar gelukkig weten WIJ tenminste hoe we met die dingen om moeten gaan ;)

Dan nog een les voor ieder die iets wil opsturen naar een ander land: vertel niet de aankoopsprijs, want het is een corrupt zooitje hier: ik moest 40% van de aankoopsprijs betalen van mijn bril. Belachelijk, maar had dat ding wel graag mee :)

Ennn. superleuk ook: Leendert is binnen ;) Hij is op bezoek bij ons en ben er erg blij mee. Het is even aftasten met zijn drieen, maar ik geloof dat het helemaal goed gaat komen hier (Y) Vandaag heb ik gespijbeld van school en heb ik hem meegenomen naar Jef's bay, lekker strandwandelen en shoppen bij de Billabong. Oe oe oe!! Puk heeft ook nieuwe spulletjes!!

Vanavond gaan we met zijn drieen beginnen met The pirates of the Caribean kijken: Leendert en Marlieke wilden een inhaalslag voordat we naar het derde deel in de Bios gaan kijken... OKEEEJ ;) Gisteren zijn we naar de ubergoedkope bios geweest. Dat gaat vaker gebeuren, Yeeehaa!! Allemaal leuke dingen staan voor de deur: Misschien morgen naar een ander Game Reserve: Dierenpark, en dit weekend met zijn drietjes een luxe huisje in een natuurgebied huren en genieten van echt Afrika!!

Hopen dat het weer wat beter wordt, want afgelopen dagen was het hondeweer en vreselijk koud. We liepen blauw aan op school, met 3 t-shirts en daarover 3 truien; simpelweg omdat er geen verwarming was. (Het was ook gewoon 11 graden, daar niet van) Maar echt.. IJSKOUD niet zo lekker.. :) Vandaag was het mooi weer, maar de townships staan nog steeds helemaal blank. We zouden vrijdag een middagje koekeloeren daar, maar onmogelijk ivm waterige (lees overstroomde) straten. Wat een hel moet het daar nu zijn denk ik dan. Leendert vroeg of de kelders dan helemaal vol stonden: Schat, die luxe hebben ze niet ;) Ik zal jullie een indicatie geven volgende keer op foto's. Het zijn grofweg simpele schuren waar ze inleven.

Goed, een hoop informatie weer, van een vrolijke Nad. Vrolijke Nad gaat een drankje doen om de hoek en opzoek naar een videotheek. Maak je geen zorgen om me; echt het gaat hier super. Soms wil je even in NL zijn om er voor mensen te zijn, maar voor de rest maak ik hier wel plezier!

Ciao allemaal,
Adios, Baaie Soenies, van Puksterrrr

  • 23 Mei 2007 - 17:46

    Jasmyn & Andrès:

    Hey Nadja,
    Leuk hoor om zo op de hoogte te blijven. We vroegen ons net af wanneer er weer een verhaaltje zou komen. Zo te lezen ben je aardig druk.
    Gaaf dat je al allemaal mooie dingen hebt gezien. We zijn heel benieuwd naar alle foto's enzo.

    liefs ons

  • 24 Mei 2007 - 07:45

    Andy En Lily:

    Hoi lieverd,

    Ik ben zo trots op je dat je nog de tijd vind om zulke uitgebreide verslagen te maken. En heel erg bedankt voor je dolfijnenkaartje, echt super. Ik ben heel blij voor je dat Leendert er is, lekker genieten samen! Ik denk aan je hoor!

    Liefs en knuffel van oom Andy en tante Lillebil

  • 24 Mei 2007 - 15:28

    Nelly:

    hoi meis,leuk om weer wat van je te lezen en heel fijn dat je het er zo naar je zin hebt.Ben blij dat er weer wat te lezen was vond het best lang duren dat er weer wat kwam ,begrijp best dat je ook andere dingen hebt te doen en hier niet altijd tijd voor hebt hoor!morgen ga ik weer naar omea en zal haar dan ook weer vertellen wat je hebt beleefd en gedaan.nog een hele fijne tijd daar en tot hier in NL.groetjes en dikke knuffel van ons!!

  • 29 Mei 2007 - 17:52

    Anneke:

    Hej Nadja!!!
    Wat een verhalen zeg! Zoals van tevoren al verwacht is dit een avontuur dat je nooit meer vergeet. Enerzijds de mooie/ leuke verhalen maar anderzijds ook de minder leuke kanten!!
    Heel veel succes nog daar!! En geniet er ook van want voor je het weet is het weer voorbij!!
    Liefs ANneke

  • 02 Juni 2007 - 12:48

    Jouw Mammie:

    hai poes, nou....ik begin best jaloers te worden op alles wat ik lees, jemigdepemig!!!Vond het fijn gister even je stem te horen op oma's verjaardag.Met de auto van jouw schatje komt alles goed, hij heeft alleen veels te wild geschakeld, tis toch geen Schummie? De zon is ook weer eindelijk lekker aan het schijnen, hoop dat het water in SA ook snel weer zal verdampen. Nou meisje radijsje, ik mis je mega, maar weet dat je goed op jezelf en marlieke past en dat je goed voor jezelf zorgd. Ben trots op mijn dochter.
    Dikke knuf en kus van mama

  • 04 Juni 2007 - 02:45

    Pieter & Trudy:

    Hoi Nadja,
    nu eindelijk even een reaktie op jouw verhaal, prachtig wat jullie allemaal meemaken met elkaar. Het geeft de indruk dat jullie vooral veel bezig zijn en elke dag weer een nieuw avontuur beleven, iets dat wel bij je past denk ik. Hoe jij ooit in een "burgerlijk leventje" in Nederland zou moeten passen..... niet dus! Fijn om te lezen dat het je goed gaat daar. Hopelijk vind je nog tijd om met Vader dit alles te beleven om zo te ontdekken wat zijn wil verder met jouw leven is, want hoe je het ook bedenkt, je komt anders terug dan dat je bent weggegaan. Mooi dat Leendert bij je is (geweest) en zo een deel van jou belevenissen heeft kunnen mee beleven, dat maakt het een stuk makkelijker om er later over te praten. Nou, ik zou zo zeggen: geniet nog maar lekker en hou ons maar op de hoogte via deze website.
    Hartelijke groet en Gods bescherming,
    Pieter en Trudy

  • 07 Juni 2007 - 12:51

    Nathalie:

    hee zusje.. hoe is het? ik mis je echt vet erg.. al dat gedoe de laatste tijd.. je heb het denk ik al wel gehoort van mama.. ik ben echt super emotioneel.. echt kut.. om de kleinste dingn krijg ik al traantjes in mn ogen.. mja.. ik hoop dat je snel weer terug bent.. kusjes Nathalie

  • 20 Juni 2007 - 08:43

    Jaceline V Asselt:

    hey nadja..
    Wat leuk om al die verhalen te lezen..echt stoer!! en wat een gave fotootjes.. Heel veel plezier nog daar .. en geniet ervan want de tijd vliegt voorbij!!
    groetjes en liefs jaceline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadja

Stage met Marlieke Boon in Zuid Afrika, Port Elizabeth. Gedurende 3 maanden op een 'zwarte'school. Voor leuke avonturen van vriendinnetjes: Marlieke in PE mlieke.waarbenjij.nu Mirte en Lianne in Theewaterskloof mirtelianne.waarbenjij.nu Inge in Suriname ingescholten.waarbenjij.nu

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 7716

Voorgaande reizen:

19 April 2006 - 12 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: